Skulden för studiemisslyckanden läggs ofta på eleven, men barnet bara uttrycker sina problem genom ett visst beteende. Dessa barn klassas ofta som lata, men så är inte fallet.
Lathet är en medveten ovilja att anstränga sig och barn med normal begåvning avstår aldrig medvetet från att lära sig. Den förmåga kommer inte förrän i puberteten. Inlärningssvårigheter är något ofrivilligt och omedvetet.

Orsakerna till det som vi kallar lathet är komplexa. De är mycket svåra att förändra och går inte att få bort helt. Det vi kan göra är att hjälpa barnen att lättare anpassa sig till situationer som inte går att förändra.
En homeopat arbetar utifrån barnens ALLMÄNNA BETEENDE:
rädsla, blyghet, irritation, långsamhet, “drömmiga”, rebelliska/motsträviga, överaktiva barn.
ÄNGSLIGA och emotionella barn kan hamna i fientliga miljöer (hård lärare, aggressiva klasskamrater). De blir så rädda att de inte klarar av att ta in eller minnas information, även om de mår bra hemma.
Några exempel på Homeopatmedel:
- Aconitum – akut, nästan fysisk skräck; ljudkänslig.
- Calcarea carbonica – frusen, svettig, långsam.
- Phosphorus – många rädslor inklusive rädslan för ensamhet, vatten, åska; mycket kärleksfulla barn.
- Pulsatilla – gråtmild, klängig; vill ha tröst.
- Natrum muriaticum – känner sig övergiven; sluter sig, blir arg vid tröst.
Svårigheterna beror främst på samspelet mellan barnets personlighet och omgivningen;
Viktigt: Först bör man lösa skol- och familjeproblem!
BLYGA barn liknar de ängsliga, men rädslan riktas mer inåt: rädda att bli sedda, utskrattade eller tilltalade och vågar inte resa sig eller svara. Hemma fungerar de bra, men i skolan låser det sig. Självkänslan är låg och tillståndet är ofta ärvt, vilket gör det svårt att förändra; lärare behöver tålamod och mildhet.
- Anacardium – brist på självförtroende; är övertygad om att misslyckas, svag viljekraft.
- Rhus toxicodendron – blyghet maskeras av nervöst gestikulerande; ofrivilliga rörelser när eleven blir sedd eller tilltalad.
- Lycopodium – blyg, rädd för nytt; kan stamma, presterar bra ensam hemma; kan blanda om ord/stavelser.
“DRÖMMIGA” barn som “svävar bort”, deltar lite i lektionerna och behöver ständiga påminnelser. Hemma gör de sällan läxor utan stöd, tappar saker och missar ofta uppgifter. De förväxlas ibland med långsamma barn, men här beror långsamheten på dagdrömmeri; ett genuint långsamt barn är långsamt även när det är fokuserat.
- Lachesis – slö på morgonen, pratsam och svårstoppad; kan vara avundsjuk och känna sig orättvist behandlad.
Dessa är bara några få exempel bland några tusen homeopatiska medel. Situationen kräver en bedömning och behandling hos en professionell homeopat.
